7. september 2006 I tre stort opsatte artikler af Peter Poulsen står M97 frem med en kraftig kritik af rådmand Peter Thyssen og Århus Kommunes letbaneforslag – og præsenterer sit eget forslag. M97 rejser kritik af letbane-hast Miljøforkæmpere har deres eget forslag og siger, at borgerne ikke bliver inddraget ordentligt.I den første artikel siger Knud Jørgensen, M97, bl.a. : ”Det fungerer ikke med at inddrage borgerne. Jeg har læst reglementet for den fine Århus-model for borgerinddragelse. Deri står, at det er obligatorisk at inddrage borgerne i processen. Men jeg har ikke set noget til inddragelse. Ingen har spurgt borgerne”. […] ”Der har ikke været en ordentlig, officiel høring af borgerne, inden kommunen snart river det halve af Randersvej ned. Politikerne lægger kun ét projekt frem, for det vil de have vedtaget”, kritiserer Knud Jørgensen. ”- De synes uden tvivl, at det er det bedste for byen. Og derfor vil de ikke diskutere. - Havde de derimod sagt: Nu har vi i nogen tid drøftet både jeres forslag og vores eget. Borgerne har været med i drøftelsen. Vi har bedømt situationen, og vi synes, at jeres forslag ikke duer. Ja, se, så havde det været noget andet.” Ryster kritikken af sigPeter Thyssen afviste kritikken af stil og handlinger sådan: ”- Byrådet vedtog 10. august sidste år indstillingen om letbaner. Heri beskrives, hvordan Århus-modellen inddrages, og der blev som planlagt holdt et borgermøde. Det samme gjaldt indstillingen om busprioritering på Randersvej.” Peter Thyssen tilføjede, at der har været en omfattende dialog med de beboere og erhvervsdrivende, der bliver påvirket direkte og lægger vægt på, at mange beslutninger ikke er truffet endnu. Ved en kommende vvm-analyse bliver der rig lejlighed til at fremsætte forslag og komme med alternative løsninger. Reglerne siger, at en offentlig myndighed som minimum skal få belyst sit hovedforslag og en nul-løsning, altså at gøre ingenting. Det kræves ikke, at man for eksempel også får vurderet M97's idéer.
7. september 2006 Ingen dieselmotorer i midtbyenM97 fraråder at blande elektriske letbane/sporvognstog med jernbanerne.
”[…] ude i Europa sørger man for at lægge letbanerne ind gennem midtbyen […]. Og […] vi [kan] ikke se nogen grund til at fordyre det hele ved at anskaffe de såkaldte dual-køretøjer (både el og diesel, red.). De vejer 1200 kilo ekstra og er dyrere både i indkøb og drift.” 7. september 2006 Den sidste artikel omhandler den ændring, der er sket med kommunens plan fra 2001 til 2005 (2007), nemlig at letbanen nu skal tænkes ”udefra og ind” i stedet for ”indefra og ud”.For hele ØstjyllandM97 vil ikke have kombineret el- og dieseldrift gennem byen.
6. juni 2006 Læserbrev i Århus StiftstidendeLetbane men ikke på bekostning af de svageAf Knud Jørgensen |
Offentlig debat 2006 M97 bidrag og omtale |