Offentlig debat 2006—2007 M97 bidrag og omtale |
2007Aktion for ren luft i Århus4. oktober 2007 Artikel i Morgenavisen Jyllandsposten 21. februar 2007 Læserbrev i Århus StiftstidendeDet haster med letbanenAf Knud Jørgensen og Palle Bendsen, M97 Kollektiv trafik: FN's klimapanel har nu fortalt os, hvad vi kan forvente af klimaændringer. Det kræver bl.a. større opmærksomhed på transportsektoren, både for personer og gods. Med den kollektive trafik belaster vi miljøet mindst pr. tilbagelagt kilometer. Med andre ord får vi mest miljø for pengene. Men det forudsætter, at den kollektive trafik kører, hvor kunderne er, dvs. langs indfaldsvejene og de store buslinjers ruter gennem midtbyen. Denne forudsætning er man gået uden om i den plan, vi hidtil har set for visionen om letbane i Århus, idet man delvist benytter afsidesliggende spor. Byens trafikplanlæggere og politikere glemmer tilsyneladende Århus Byråds egen miljørigtige målsætning om "færre biler og mindre bilos i byen". Århus Miljøgruppe M97 finder det helt i orden, at letbanen med tiden kører langt ud i regionen. Blot må man huske på, at rentabiliteten og dermed også miljøgevinsten pr. investeret krone kun er optimal langs byens nuværende store buslinjer gennem byen. Af hensyn til borgernes sundhed og livskvalitet, samt den nuværende trafikale miljøbelastning, finder M97 det yderst vigtigt, at den moderne eldrevne letbane etableres med udgangspunkt i trængsels- og miljøproblemerne i Århus, og at den etableres nu. Den har været diskuteret i 15 år. Der må ikke gå 15 år mere, før den er en realitet.
2006 14. december 2006 Læserbrev i Århus Stiftstidende Lad os lære af Prismets malplaceringAf H. Wilcken, medlem af Århus Miljøgruppe M97 Vindmøller: I 2006 offentliggjorde Århus Kommune sin "højhuspolitik", som med relevante arkitektoniske motiveringer angav, hvor i kommunen man i fremtiden ville acceptere højhuse. Debatten skal have til formål at give politikerne mulighed for indseende med borgernes synspunkter inden politikerne lægger sig fast på de overordnede retningslinier, hvorefter embedsværket skal udarbejde forslag til offentlig høring. Ifølge regionplanen er der heldigvis endnu en del uudnyttede muligheder for placering af vindmøller i Århus Kommune, hvor de miljørigtige vindmøller kan blive effektive og landskabeligt acceptable, uden at generne (støj, blink og vink) kommer til at berøre ret mange mennesker. Blink er de lysreflekser, som vingerne kaster ud over omgivelserne, og vink er den opmærksomhedskrævende bevægelse af vingerne. Lad os lære af Prismets malplacering og sørge for, at vindmøllerne ikke placeres, så de forringer det aktiv, som byens forbindelse med havet altid har været.
12. december 2006Læserbrev i Århus StiftstidendeMen husk letbanenAf Knud Jørgensen Togdrift: Borgmester Nicolai Wammen skriver 6. december om fremtidens togdrift mellem landets seks store byer. Borgmesteren nævner i den for bindelse Schweiz som det eneste land, der har dårligere rejsetider med tog end Danmark. Dette synspunkt har jeg mildt sagt vanskeligt ved at forstå. Togene i Schweiz fungerer så godt, at vi i Danmark kan lære meget af det. Et eksempel er de kurvestyrede tog, der hælder i kurverne, og derfor kan opnå høje hastigheder på de forhåndenværende spor uden udretninger. Det gælder bl.a. "Pendolino", der i mange år har kørt mellem Zurich og Milano. Ideen med hurtige tog i Danmark kom Sonja Mikkelsen med for en del år siden. Dengang viste det sig, at det var langt billigere at købe kurvestyrede tog end at foretage kurveudretninger. Men af en eller anden grund blev projektet ikke til noget. Når vi taler om Schweiz, så har mange byer der gennem mange år haft kollektiv trafik på skinner i form af moderne sporvogne/letbaner. Man kan med egne øjne se, hvor fantastisk en løsning det er på de trafikale problemer. De gode borgmestre glemmer, at danske byers store problem gen- nem flere år har været luftforureningen og trængslen på grund af de mange biler og busser på vore gader og veje. Et problem, der løses bedst med moderne elektriske letbaner. Også på dette punkt er Schweiz et godt eksempel. Derfor synes jeg, det er vigtigt, at vi herhjemme koncentrerer os om at anlægge moderne elektriske letbaner i København, Odense, Århus og Aalborg (ca. 10 mia. kr.) iflg. ugebladet "Ingeniøren"s infrastruktur-plan, inden vi tager fat på fjerntogene (20 mia. kr.)
|